The Dyke Vol. 2.2 1

THE BIRTH, OPERATIONS AND DEMISE OF ZIMBABWE INTER-AFRICA
NEWSAGENCY [ZIANA]

By

Peter Mandava!

Abstract

In the first place, the paper locates the creation of alternative news agencies in the realm of Third
World nations’ struggles for self-determination in all aspects of their lives. The arguments of the
paper are that ZIANA was founded on noble ideas but was undermined by a number of factors that
included: weak capital base from point of inception and along the way, ownership structure not
preferred by larger part of media industry, lack of corporate identity, lack of a profit-motive drive in
the core-business of gathering and selling news and generally poor managerial and administrative
skills. The paper concludes that these problems if not addressed, most preferably in a holistic
manner, will constitute an insidious worm that render the second experiment another still birth.

Introduction
“The establishment of ZIANA as a national news agency marks an historic event in the process of
the consolidation of our independence” [Robert G Mugabe, 1981]

Inasmuch as communication is as old as humanity, the struggle by humanity for self-
determination has the same age. These opening remarks go a long way in assisting an
understanding of forces that spurred the creation of national news agencies in most Third World
countries. Although national news agencies, also known as alternative news agencies are a
fairly recent development their history dates back to developing countries’ struggles against the
multi-faceted forms of colonial subjugation. The radical nationalist spirit that gave seed and
impetus to national news agencies’ development is rooted in numerous cultural performances
that were expressions of undying resistance and struggle to proclaim own definitions.

After 90 years of colonial rule and about fifteen of which involved a protracted armed struggle,
Zimbabwe became a politically independent and sovereign nation state in April 1980. Since
colonialism is essentially institutionalised violence on the colonised, with the attainment of
independence, it was logical to implement some wide-ranging structural re-arrangements in
different strategic institutions to go in line with the agenda of the new democratic government.
The nationalist agenda sought to make the Zimbabwean majority attain and practice full
citizenship thus having a voice in their own governance. This saw a number of changes in the
socio-economic, political and other public institutions. Zimbabwe Inter-Africa News Agency

Peter Mandava is Lecturer in the Department of Media and Society Studies at Midlands State University, Zimbabwe.



The Dyke Vol. 2.2 2

[ZIANA] and the some media organizations were among the first establishments to be radically
overhauled in terms of ownership, control and philosophy of operation as part of the larger
process of consolidating the country’s newly attained independence and sovereignty.

Along these lines, it has been argued that the process of de-colonising the information and
communication sphere in many Third World countries is part of wider struggles for self-
determination [Musa, 1997: 117]. The trend whereby the news media in the new nations
gradually became dependent on foreign agencies for their material was seen as inimical to
the former’s commitment to self-determination. The activities of the foreign news agencies
that produced news with a western perception and aimed primarily at a Western audience
came under increasing attack from the Third World countries [Musa, 1997: 117].

In short, Third World countries wanted to project their experiences from a Third World
pespective and consolidate their independence in the process. It is in this context that the then
Prime Minister of Zimbabwe, Robert Gabriel Mugabe proclaimed that, “the establishment of
ZIANA as a national news agency marks an historic event in the process of the consolidation of
our independence” as his opening statement in a speech made when he officially opened ZIANA.

Before the Birth of ZIANA ...

The colonial period was fraught with all sorts of undemocratic practices that permeated all
mass media practices or processes of communication. This was neither coincidental nor
restricted to colonial Zimbabwe alone. It was part of the larger colonial injustices that saw
and persistently treated the colonised Blacks as worse than animals. This unfortunate but
well orchestrated onslaught on Blacks was apparent from the basic organisational structure
and staffing of colonial media to the range of racial insults that were chinned out in the name
of news and current affairs programmes.

What became ZIANA in 1981 was formally Inter African News Agency [IANA] established
in 1961 as a subsidiary of the South African Press Association [SAPA]. It was wholly owned
and controlled by SAPA which for many years funded it through subsidies. Its managers and
editors were appointed from Johannesburg. Furthermore, all news from international news
agencies was first transmitted to the SAPA office in Johannesburg for editorial processing
before publication in Zimbabwe.

In the business of news production and publishing, it must be remembered that editorial
“angling” and “framing” are practices of cardinal importance. This explains the thrust of a
wide range of discourses on the media and ideology. The mass media operate in specific
ideological frameworks and consciously create certain realities and not others. This is what
Stuart Hall refers to as “the politics of signification” or “the re-presentation and not
representation of reality” by the media. The operations of news agencies in their routines of
gathering, processing, and distributing news can be explained in these political terms. They
are informed and guided by certain ideologies.



The Dyke Vol. 2.2 3

Within this context, IANA, processed news from international news agencies in ways that
were congruent with the false racial supremacy that the colonial state wanted to promote and
naturalise. The news agency endeavoured to do political public relations campaigns for the
apartheid system that was institutionalised and reined in the then Union of South Africa and
Rhodesia. This role was even more involving given that during the larger part of IANA’s
existence, the two countries were under international persecution coupled by sanctions while
liberation struggles in the respective countries were gathering momentum leading to the colonial
states’ commission of extensive brutalities against the colonised Blacks.

This emphasises the point that, although the media generally constitute an important ideological
and political arena, that role is even more crucial in times of massive political differences
when such heated contestations spill into the marketplace of ideas where the media operate.
This was the case in colonial set ups that gave logic and impetus to the need to de-colonise
media following the attainment of political independence.

The situation that obtained before the establishment of ZIANA was generally seen as
unacceptable by the new political establishment. Commenting on the issue, the then Prime
Minister of Zimbabwe Robert G. Mugabe said:
This situation was totally unacceptable to my government. If allowed to continue, it
would make a mockery of our status and national pride as an independent nation. The
birth of ZIANA brings to an end, a situation which was politically intolerable [Ibid.].

Severing Media Ties With South Africa

Although all former colonial masters of Africa are geographically to the North of the continent,
Britain’s colonial intrusion of Southern Africa was executed from the South. As a result, a
number, if not all, colonial institutions including the media and their legal provisions, were
“shipped” from Britain to Cape of Good Hope [now Cape Town] before being carted and later
railed in-land after being accorded a South African colouring and links. Consequently, the attainment
of independence in Zimbabwe meant severing ties in general and media ties in particular with the
then apartheid ruled South Africa, a country that had close relationships with Rhodesia and was
fiercely hostile to Zimbabwe from independence. It’s worth recalling at this point that from the
early eighties, South Africa militarily attacked Zimbabwe and, among other acts of sabotage, ran
a pirate radio station ironically called Radio Chokwadi [Radio Truth] whose total out-put was
deadly propaganda venom meant to destabilise the infant Zimbabwean nation.

As a co-operative and non-profit making agency, SAPA was built around its membership of
Afrikaans and the English press. The agency has a history of serving the interests of its
newspaper members - owned by both Afrikaners and English Whites but predominantly the
latter. According to the Agency’s editor, Mark van der Velden, in the 1930’s, guidelines for
stringers - mostly school teachers and postmasters - included an instruction to ignore news
involving ‘natives’ unless it was an attack by a Black on a White person [Forbes, D. 1998: 155].
This context explains why the process of media disengagement from South Africa started as
early as December 1980 with the establishment of Zimbabwe Mass Media Trust [ZMMT].



The Dyke Vol. 2.2 4

The ZMMT, was seen as a “unique experiment” in Africa’s search for alternative frameworks
of media ownership and control. The Trust was meant to be the guardian of the independence
of newspapers and to institute internal media policies that are in harmony with policy positions
of the new nation state.

The ZMMT was set up to act as a buffer between the government and media organisations
and ensure adherence to certain professional ethics in the media in which it had stakes on
behalf of the citizens of Zimbabwe. The Trust, private companies and some individuals acquired
shares formerly owned by Argus Company and other South African individuals in the Zimbabwe
Newspapers. This was meant to make independence in the mass media field both meaningful
and tangible.

This point was clearly articulated by the then Prime Minister of Zimbabwe in the same

speech when he said:
While our country was ruled and dominated by a white settler minority that relied heavily
on South Africa and Britain, it followed that our mass media was equally dominated from
those quarters. The wishes and interests of the majority of our people could not be ventilated
fully in that media, because they conflicted with the interests of the ruling class. The
views of the colonised majority were either ignored or totally misrepresented in order to
support the interests of the ruling class. It is the intention of the ZMMT to reverse this
colonialists trend and make our media an instrument of the masses of our people.

In Zimbabwe, the formerly oppressed masses have now become the dominant social
force. The media should reflect their wishes, and help them consolidate their political
gains as a result of achieving national independence [Prime Minister of Zimbabwe,
Robert Mugabe’s speech at the official launch of ZIANA 1-07-81].

Among other things, these remarks fall in the larger terrain of discourses by most Third World
leaders in their new domestic and international information and communication order advocacy.

Colonial Media and Blacks

As intimated above, the struggle for a democratic domestic and international information and
communication order was not ushered by the attainment of independence but was inextricably
intertwined with the larger struggle for self-determination whose crux were the liberation
struggles that brought independence. The oppressed wanted freedom to: draw their agenda,
chose their leaders; compose and sing their songs; perform their dances; till their land and
produce what they wanted; have the number of beasts they wanted to own; teach their
children what they believed worthwhile; tell their own stories; and share their wishes and
fears. In short, Blacks wanted spaces to say and do their own things by themselves and for
themselves. The colonial system could not allow this freedom without negating itself.

The larger colonial media variously collaborated and negatively covered the colonized that is
if they covered them at all. This was the case because the press is an exotic institution in



The Dyke Vol. 2.2 5

Africa [see Ainslie, 1968; Hachten, 1971; Head, 1974; Mayton, 1983]. The first to be introduced
was print media, which was essentially ‘settler press,” published in the language of colonial
masters primarily to cater for their needs and interests and maintain the status quo of colonialism
[Boafo, K. 1991: 104]. Some unofficial newspapers followed in the middle of the nineteenth
century owned by missionaries and some indigenous Africans.

The introduction of broadcasting media technology started with radio had the initial role of
providing information and entertainment to the colonial white settler community. As Ansah
[1985] puts it, radio services were “primarily aimed at enabling Europeans in Africa to maintain
political and cultural links with the metropolitan countries. In the case of the French colonies,
an additional reason was to spread metropolitan culture among the educated African” [p. 6].
As stated in Item 1 of the “Younde Declaration,” adopted at the Intergovernmental Conference
on Communication Policies in Africa, held in Younde, Cameroon, July 1980:

In Africa, in the communication field, more perhaps than in any other, the prevailing
situation is the direct result of the heritage of colonization. Political independence has
not always been followed by a decolonization of the cultural life or the elimination of
many alienating factors, imposed by the colonial system. Communication structures
often still conform to the old colonial patterns and to the needs and aspirations of
African peoples [UNESCO, 1981: 23].

The Domestic and New International Information Order Debate

Besides the above sad reality of media operation in colonial Africa there were other issues

related to cultural imperialism that were raised by the Third World countries. These were

aptly captured below:
The on-going search and struggle for the establishment of a new World Information
Order cannot be correctly evaluated and understood unless it is taken as the
continuation of the oppressed nations’ struggles and quests for complete emancipation
in the fields of economics, politics, ideology and culture. One of the colonial legacies
of the nations of Africa ... has been the biased, unbalanced and often distorted
pattern of reporting and assessing of events designed to reinforce the news ascendancy
and value judgements of the Western countries. That kind of journalism and
manipulation of the press made possible the white-washing and camouflage of the
brutalities, inhumanities and selfish motives behind slavery and colonialism and
presenting them as missions of civilisation and Christianity [Chikerema, 1986: 17].

This sums up the diverse range of issues that made up the New World Information Order
debate. Among a number of options and ways forward, the creation of alternative news
agencies was argued for and pursued as one of solutions to the problem. This is the global
political and cultural context in which organisations like ZIANA were established in developing
countries. These countries were demanding a chance to “develop their own collective self-
reliance in news, information and entertainment, progressing at a rate and in a manner
appropriate to their needs rather than in conformity to the marketplace needs of the industrialised
nations [Fore, W. F.].



The Dyke Vol. 2.2 6

Dimensions of ZIANA

According to the organisation’s policy document of 1981, Ziana was set up under the Zimbabwe

Mass Media Trust chaired by Dr Sadza to:
Seek, obtain and otherwise receive their subscription, payment, exchange national
regional, local and other news and features; distribute such news, news material and
news features to subscribers against payment either in the form of features or news
exchanges or such other terms as may be agreed upon; present complete objective
and impartial information, news or news material or features on ant matter of public
or national interest within and outside Zimbabwe; report truthfully and fairly without
prejudice to public and national interest the views of all section of the population of
Zimbabwe, [ZMMT Policy document: 1981].

In the organisation’s documents it is reflected that when it was founded, ZIANA had 80 staff
members of which 20 were journalists working at the head office in Harare and bureaus in
Mutare, Gweru, Bulawayo, Masvingo and Gwanda. The head office was linked to Gweru
and Bulawayo bureaus by point to point telex system allowing a two-way transmission of
news at any time and by telephone link with other offices.

ZIANA had contractual relations for commercial or exchange agreements with 22 foreign
new agencies, eight of which were in Africa and Asia. Reception of news by ZIANA head
office from six foreign agencies via cable and five radio Teletype casts and printed bulletins.
Within Zimbabwe, ZIANA offered news service transmissions via leased cable lines, postal
and messenger services. The news agency gave itself a target of 10 000 words per day of
news from Zimbabwe and SADC. Among other organisations, the news service was served
to Zimbabwe Broadcasting Corporation, Zimbabwe Newspapers, News File, News Services,
Reserve Bank, Orbis International, Modus Publishers, Ministry of Information, Ministry of
Foreign Affairs, some embassies, Associated Press, AFP, Reuters, Tass, Xinhua News
Agencies, Inter-Press Service, Aim, PANA, ZANA and Shihata.

In short, the ZIANA project was quite ambitions and founded on noble principles and objectives
of democratising the flow of information at domestic and international levels. However, in
spite of its grandiose pronouncements, and promising beginning, ZIANA, just like a number
of similar projects in developing countries, suffered retarded growth and could not adequately
fulfill the purpose for which it was created en route to its demise.

What Went Wrong?

With reference to the functioning of the dilapidated state of ZIANA just before its demise,
the then Minister of State for Information and Publicity in the Office of the President and
Cabinet, Professor Jonathan Moyo rightly commented that:

“It would be dishonest for any informed person to pretend that Ziana’s difficulties
are new because things there fell apart a long time ago,” [The Sunday Mail 4
August 2002].



The Dyke Vol. 2.2 7

There was something rotten in the running of not only ZIANA, but also the organisation’s
mother body: ZMMT. However, diagnosing the chronic illness of the later is beyond the
scope of this paper. Below is a discussion of what went wrong with ZIANA.

Ataseminar in 1991, ZIANA’s editor-in-chief and chief executive officer, Henry Muradzikwa
threw some light on his organisation’s ailments. He said:
The history of Ziana is one of confusion, chaos and lack of a clearly defined direction.
Not a single document exists stating in unambiguous terms, the rationale and philosophy
of the organisation. Consequently, for 10 years the organisation has drifted in circles
and turns almost without aim.
The captain and his crew have only managed to keep the ship afloat in a struggle for
survival. That in itself must be considered a success given the enormity of the problems
the organisation faced and still faces, [Muradzikwa, “Ziana Maps out Future Strategy”,
ZIANA Copy 8 September 1991.

He said that one thing which was clear was that Ziana was in the business of gathering news,
producing features and selling all of these to its various clients. The seminar’s purpose was to
critically examine the operations of Ziana, past, present and synthesize their ideas into a new
vision for the future.

The major problem with ZIANA was succinctly captured in a 1997 consultancy report carried
that stated that:
Ziana suffers from debilitating structural and financial incapacities. They begin with
the absence of any clear legal status on which to operate commercially, compounded
by limited financial management skills, lack of marketing and pricing policies, and an
endemic culture of non-profit making shored up by subsidy.

There is no evidence of any purposive and methodical attempt to match costs by
revenue, or to set goals and targets in either of these areas. Nor does there appear to
be any effective mechanism to separate out and monitor the organisation’s various
business functions and activities, [ Consultancy Report on the Commercialisation of
Ziana Prepared for the Minister of Information, Posts and Telecommunications by
the British High Commission in Zimbabwe, 1997: 20].

In the larger part of its existence, ZIANA was technically insolvent. According to the agency’s
documents shareholders, funds turned to a debt balance of over $13m at the end of December
2000. Current liabilities exceeded current assets by over $16 million making it impossible for
the agency to honour the payment of its obligations as they became due. For example, on
many occasions, ZIANA ran up astronomical telephone and telex bills to a point where the
responsible organisations switched the agency off-line. This action disrupted the work of
ZIANA'’s clients, depriving them of a vital source of foreign news. To make matters worse,
workers were occasionally not paid on time leading to low staff morale, something that seriously
undermines productivity. In any case, disruption of core business in the media industry is
seriously damaging since timeliness and consistence are highly valued.



The Dyke Vol. 2.2 8

In fact, the agency’s expenditure massively outstripped revenue. Monthly fixed costs exceeded
$2m, whilst revenue potential based on current subscribers was less than halfa million dollars.
The deficit was always funded by the ZMMT and through annual government grants which
were always dwindling thereby further crippling the agency.

Perception is another problem that haunted ZIANA. In spite of the steady growth of the
country’s media industry especially in the 1990s, the news agency’s subscriber base did not
increase. In stead, the number of'its clients drastically dropped at international and domestic
levels. At the latter level, the problem has largely been that of perception. The Zimbabwean
media industry is seriously polarised with the public media wrestling with the accusation of
being Zanu [PF], government and state sycophants while private media see themselves as
champions of freedom of expression hence democracy.

This was revealed in stories written on ZIANA by most private media houses. For example,
ZIANA was referred to as an agency that writes “near-useless stories” and on top of that
the copies will be late. The Daily News argued that in spite of the troubled nature of the
agency, money continued being poured into ZIANA, with no returns while it sank deeper into
debt. The report says the agency could not pay its staff and creditors. ZIANA was said to be
“a complete waste of public funds and must go.” The story whose strongly worded headline
screamed, “Shut Down Ziana Now, There is no Future for it,” ended by asserting: “controlled
information through government news agencies will never sell” [ The Daily News, 30 August 2002].

As a result, from the above 50 subscribers it had in the 1990s, ZIANA had about ten at the
point of its demise. From a media economics perspective, such a small clientele base cannot
fully support the operations of any national news agency. This contrasts sharply with other
news agencies whose business is propped up by a larger subscriber base. For example,
SAPA has more than 100 subscribers, Associated Press [AP] serves well over 14 000
newspapers, radio and television subscribers in over 100 countries. Maybe this is not the best
of comparisons. However the fact remains. This show that ZIANA failed to grow and fully
execute and accomplish its national obligations.

Operational Handicaps of Ailing ZIANA

Taking note that, among other things, ZIANA was set up to democratise the domestic
information flow, it becomes clear that the agency failed in that regard. The formerly information
poor masses in rural areas have remained marginalised as ZIANA was forced to re-define
itself and shrink its news catchment areas in favour of the vicinity of its head office in Harare
and a few of its remaining provincial offices. In this case, operational policy was defined by
financial realities and contrasted sharply with the one on paper and declared at inception.
The national news agency had no financial resources to pay its reporters well enough to
retain them, let alone employ enough reporters. Also, there was no money to provide enough
transport and technological gadgets for communication in the fast relaying of news before
they become stale. These problems forced ZIANA to cover the same urban events that
were also covered by their subscribers thereby rendering their copies a duplicate of what
they already had hence useless. This explains why, in spite of having a common ZMMT



The Dyke Vol. 2.2 9

parentage, Zimpapers rarely used ZIANA’s copy. For example, it was common practice for
The Herald to go for six days of the week without using a Ziana story. Normally, there were
two or so ZIANA stories in Monday’s edition of The Herald. It was so because The Herald
has a skeletal staff on Sundays that write stories for the Monday paper that is traditionally
quite thin. Moreover, there is little that takes place in public and corporate sectors on Sunday
to be reported in the Monday paper.

Related to this scenario is the fact that, because of failure to pay its reporters competitively,
ZIANA has become training ground for journalists who are quickly snatched by better paying
organisations as soon as they become seasoned. In an interview the president of ZUJ, Mathew
Takaona, bemoaned the agency’s problems. He said:
ZIANA has fallen from the prestigious position that it enjoyed in the 1980’s. It used
to pay so well that it attracted the most senior journalists in the country and the
agency’s copy was always better written than that of its subscribers. Today the
agency is almost dead. Besides having journalists that are fresh from college or on
attachment, there is no transport and other resources for the coverage of events we
[Zimpapers] fail to cover [6 September 2002].

ZIANA, just like the rest of mainstream and community media in Zimbabwe, did not go deep
into rural areas if it was not following a high-ranking government official going to preside
over a certain public ritual. As a result its stories were always more than 90% urban and the
rest based on peri-urban happenings.

Other Ailing National News Agencies

ZIANA was not the only national news agency in that predicament. Generally, most news
agencies in developing countries are besieged by many problems that have grossly
compromised their discharge of core business. This has been the case whether it is Zambia
News Agency [ZANA], Namibia Press Agency [NAMPA], Botswana Press Agency [BOPA]
or Shirika la Habari la Tanzania [SHIHATA] just to name a few. Even the Non-Aligned
News Agency Pool [NANAP] and Pan-African News Agency [PANA] are equally crippled.
If it is agreed that the realities, philosophy and objectives that led to the establishment of
Ziana were shared among Third World countries when they set up their national news agencies
including PANA and NANAP, then it is also agreed that that the current scenario implies the
disruption of a noble and well intentioned dream of developing countries. PANA has since
been privatised due to financial problems. As a result, it is grappling with the characteristic
challenges associated with the need to balance the profit motive drive and the execution of a
public service obligation.

How others are flourishing when some are perishing

As discussed above, ZIANA, like other similarly constructed news agencies, is a victim of
negative perception emanating from its link with the government. In practice, media houses
that are financially and politically independent have a stronger claim to credibility, impartiality
and objectivity in their news reporting. The limits to autonomy are generally seen to relate



The Dyke Vol. 2.2 10

variously to issues of ownership, control and sources of finance. Within the context of this
argument, it is interesting to look at profiles of successful international news agencies.

The 19" century Reuters, Havas [France] and Wollf/Continental [German] had government
links. These agencies, the leading ones in the 19* century, were independent companies
whose success in their early years was generated by the strengths and personalities of their
founders. They were all indirectly linked to their respective governments, which were important
as sources of revenue and as sources of intelligence, and it is generally considered that their
news services reflected their respective national interests. For example, Read argues that
Reuters in the period 1860 - 1900 functioned “increasingly as an institution of the British
Empire” [Quoted in Boyd-Barrett, O 1998: 23]. Wolff was subsidised by Bismarck’s
government that wanted to prevent Reuters from taking over the German agency [Ibid.]. In
fact, political funding of news agencies has been practised in many disguised forms including
‘excessive’ payments for services rendered in the case of Reuters. But what is important to
note here is that the media in their countries and even abroad did not disfavour these news
agencies on the basis of government links.

A new model of agency ownership and control in the form of a co-operative emerged in the
20" century US. For example, when AFP succeeded Havas, it took a co-operative ownership
structure, representing newspapers, journalists and the state. AFP is subject to government
interference through state representatives on the agency’s governing council. Such influence
was exerted in 1975 to block the re-appointment of Jean Marin as director general and again
to prevent the re-election of Lionel Fleury as director in 1996, following the agency’s 1995
coverage of a housing scandal which involved the Prime Minister [Ibid. 25].

This implies that what really matters is not mere government involvement in a news agency’s
affairs that should devastate its credibility but power relations in the operations of the agency
and how the media in a country view the government and state and subsequently understand
the issue of national interests. In fact Reuters has provisions to prevent the control of the
agency by a single interest group. Unfortunately, it is largely in developing countries and
specifically in Africa where the populace and culture industries have been mis-schooled to
hate their governments together with government-related institutions.

Related to the success of global news agencies, as noted above, is their broad-based or
democratised ownership structure. This development is at the centre of their prosperity in the
sense that even if the big news agencies have global markets, their most important markets
have tended to be their home or domestic markets, followed by North America and Western
Europe. “For Reuters”, Boy-Barett argues, “the UK is the single most important country, in
terms of revenue” that amounted to 16% of the total in 1995 [Ibid.30]. He adds that the
same is true for AP and AFP in their domestic US and French markets respectively. What
this means for someone tasked to revive a news agency like Ziana is discussed below.



The Dyke Vol. 2.2 11

Zimbabwe’s Domestic Information Order

“Every country needs a national news agency that not only links and unifies various
parts of that country together but also links the soul of that country itself with the rest of
the world from the point of view of up-to-date news and information” [ Moyo, J. The
Sunday Mail, 04 August 2002].

If the objective of African governments’ [including Zimbabwe] communication policies was
to democratise the flow of information at domestic and international levels the result has been
a flop. A number of factors, inter alia, weak initial capital base; poor management and lack of
equipment and commitment militated against the realisation of this noble objective.
Communication technologies have remained centralised much to the exclusion of the citizens
who live in rural areas. Consequently, the much-lauded policies of nation building and socio-
economic and political development have remained at the level of rhetoric. Tehranian, [1980]
refers to this as, “cognitive tyranny by the ruling groups.” His argument is that, in African
societies the use and management of communication technologies, especially the dominant
mass communication systems, has been to propagate the views and values, and to perpetuate
the interests and positions of the political leadership and elite.

As aresult of centralised structures, communication technology is monopolised by the urban
population, particularly the socio-economic, political, military, and administrative elite, who
use it for “collective monologue, ignoring the villages and farmers and, by implication, an
overwhelming majority of the population” [Ekwelie, S. 1985: 28]. The structure of
communication technology systems in Black Africa ensures vertical communications, in which
the predominant mode of information flow is from the top to the bottom, and the few talk to
the many about the needs and problems of the many from the perspectives of the few,
[MacBride, S. 1980: 168]. A form of information apartheid is the result.

Ziana’s successor

A successor to ZIANA is already in place. It operates as a news agency falling under an

ambitious multimedia organization called New Ziana. Well before its birth, the core business

of the news agency was stated as that of performing the dual job of bringing Zimbabwe to

world and taking the world to Zimbabwe.
“ZIANA is a key and strategic national institution that should never be allowed to
die. We have a vision of new, well funded multi-media ZIANA that would have new
and nationally dedicated staff who are highly qualified and are committed to using
the best business and media industry practices to gather and disseminate credible
news about and from Zimbabwe from a Pan African perspective,” [Moyo, J, The
Sunday Mail - 8 August 2002].

So what is clear is that, government acknowledges the importance of a national news agency
as a strategic institution. Such an institution become even more important and strategic in this
epoch of rapid cultural fussions as waves of globalisations continue to intensify.



The Dyke Vol. 2.2 12

However, unclear funding mechanism and funding levels have already appeared. This can be

deciphered from the text below in which the responsible government minister was responding

to the following question by a reporter in a question and answer session:

Reporter: If ZIANA is that necessary, why is there a reluctance to spend money on it,
or is it a question of prioritising?

Minister: “It is not true that there is a reluctance to spent money on New Ziana
nor is it true that any money has been requested from anybody or
authority. The New Ziana is not yet there, nor do we know how much it
will require once it is there. We still have the old ZIANA and we are in
the process of restructuring it because it is not relevant and not viable.
In the restructuring process, we must be careful not to take the approach
that money is the solution because it never is. Money is not the issue.
Anyone who tells you that they will do good things only if you pay them
huge amount of money is either a charlatan or a mercenary and needs to
get real. Yes, money is an important thing but real solutions to real problems
require much more than money. Good solutions are driven by good ideas
and often those who want money do not have good ideas. That is why it is
always better to reward good ideas that you have than to use money in the
hope of getting good ideas.” [Moyo, J, The Sunday Mail - 8§ August 2002].

In the same speech he noted that the future of the new project was anchored on the formulation
of Strategies and structures that are competitive and driven by a professional, motivated and
committed news staff capable of identifying new business opportunities that can attract
investment [Ibid.] The kind of investment referred to here is not quite clear in the sense that
the umbrella organization, New Ziana, to which the news agency belongs, is a private company.
New Ziana is wholly owned and controlled by the government of Zimbabwe. However, the
issue of corporatising the entity is necessary so that dependency on government grants while
operating in ways that are inimical to business becomes a thing of the past.

Concluding remarks

The problems of ZIANA were quite crippling and restructuring the project was necessary
was long over due. However, a challenge that has already emerged is that of coming up with
a structure of ownership that endears the news agency to the local media market. That has
not been done. As discussed above, the prosperity of news agencies lie in a co-operative
structure that is in line with what prosperous global news agencies have adopted including the
“Big Four.”

The new News Agency’s structure of ownership and control should include interested parties
and main categories of clients for news agency services which include domestic media,
corporate sector government and other stakeholders. This model ensures that a news agency,
in the first place attains funding, gain local acceptance and prosper within and without
Zimbabwe. This will make the agency capture the domestic market, which, as illustrated



The Dyke Vol. 2.2 13

above, is a requisite foundation upon which the big global news agencies constructed their
success. This challenge is looming and may lead to another flop if drastic administrative steps
are not taken to address it.

Reference

Ansah, P. A. V. (1985). The Role of the state in broadcasting in Africa, Media Development,
32(2),6-9.

Boafo, S. T. K. (1991). Communication Technology and Dependent Development in
Sub-Saharan Africa, in G. Sussman and J. A. Lent, Transnational Communications: Wiring
the Third World, Sage Publications, London.

Boyd-Barrett, O. (1998). Global News Agencies in O. Boyd-Barrett and T. Rantanen [eds]
The Globalization of News, Sage Publications, London.

Consultancy Report on the Commercialisation of Ziana Prepared for the Minister of Information,
Posts and Telecommunications on Behalf of the British High Commission in Zimbabwe,

1997:20

Forbes, D. (1998). From Apartheid to Pluralism in O. Boyd-Barret and T. Rantanen [eds]
The Globalization of News, Sage Publications, London.

Ekwelie, S. (1985). Afiican Nations Must Re-direct Information Flow, Media Development,
32(1),27-29.

MacBride, S. (1980). Many Voices, One World: Communication and Society Today and
Tomorrow, UNESCO, New York.

Musa, M.D. (1997). From Optimism to reality: An Overview of Third World News Agencies
in Golding, P. and Harries P. [Eds] Beyond Culural Imperialiosm: Globilisation and the New
International Order, Sage Publications, London.

The Daily News, “Shut Down Ziana Now, There is no Future for it,” 30 August 2002

The Sunday Mail - “New Ziana Way Forward for the Media” - 8 August 2002].

The Sunday Mail 4 August 2002].

UNESCO. (1981) Intergovernmental Conference on Communication Policies in Africa: Final
Report, UNESCO, Paris.



The Dyke Vol. 2.2 14

Ziana, “Ziana Maps out Future Strategy”, Ziana Copy, 8 September 1991.
Ziana Policy document: 1981.
Ziana, “ Prime Minister Launches Ziana - June 30 1981.

Interview with Mr Matthew Takaona, senior journalist with The Sunday Mail and ZUJ
President, 6 September 2002 at ZUJ workshop at Golden Mile Motel - Kwekwe.

Internet Sources

Fore. W. F. “A New World Order in Communication” http://www.religion-online.org



