
ABSTRACT 
 

Zimbabwe held ‘fresh’ elections on July 31, 2013 under a new constitution. This was in line with the 
provisions of the Global Political Agreement (GPA), a political power-sharing compromise signed 
between Zimbabwe's three main political parties, following the heavily disputed 2008 harmonised 
presidential and parliamentary elections. The GPA established in Zimbabwe a Government of 
National Unity (GNU). On the road to making a new constitution, political differences and party 
politicking always seemed to take precedence over national interest. This political polarity in 
Zimbabwe resulted in the heavy polarity of the media, especially along political ideological grounds. 
The new constitution-making process and all its problems received heavy coverage in almost all 
national newspapers. This article analyses the discourse-linguistic notion of ‘objectivity’ in ‘hard’ 
news reports on the new constitution-making process by comparing the textuality of ‘hard’ news 
reports from two Zimbabwean national daily newspapers: the government-owned and controlled 
Herald and the privately owned Newsday. Focusing on how language and linguistic resources are 
used evaluatively in ways that betray authorial attitudes and bias in news reporting, the article 
examines how the news reports uphold or flout the ‘objectivity’ ideal as explicated through the 
‘reporter voice’ configuration, and within Appraisal Theory. 


