
i 
 

Zvenyika Eckson Mugari (PhD) 
Media and Society Studies Department 

Midlands State University 
Gweru, Zimbabwe 

zmugari@yahoo.co.uk or mugariez@msu.ac.zw 

 

Book Chapter :Colonial designs, landscapes and the mediation of forced removals in 

postcolonial Zimbabwean press 

Published in: Makwavarara Z. and Magosvongwe R., (Eds) 2015  Dialoguing Land and 

Indiginisation in Zimbabwe and other Developing Countries: Emerging Perspectives, 

Harare, University of Zimbabwe Publications 

Abstract 

The colonial project was as much about segregated occupation of geographical spaces as it 

was about occupation of knowledge and epistemic spaces on the basis of race and ethnicity. 

Legal, coercive and persuasive means were used interchangeably or in combination in the 

racial design and geography of colonial Zimbabwe since 1890. The process of land 

segregation involved a drawn-out process of systematic removal of Africans off agriculturally 

productive land to areas of marginal agricultural potential ‘native reserves’, later known as 

‘tribal trust lands. While the physical aspects of land segregation and their effects on African 

livelihoods have been widely researched, the mediation in the press of that physical 

displacement of indigenous peoples which came to a head around 1970 has not received 

adequate scholarly and analytical attention in existing literature on colonial land policy in 

Zimbabwe. It is a matter of historical record that the policy of separate development 

(Rhodesian euphemism for apartheid), once legally entrenched had to be coercively enforced 

through physical uprooting and resettling of African families away from European areas. 

What is least known though is how at the epistemic level, the colonial press as a form of 

symbolic power discursively inscribed, reproduced, challenged or subverted racial and gender 

inequality and discrimination. This paper triangulates postcolonial and critical discourse 

analysis in analysing the racial geography of press coverage of the removals of the Tangwena 

people from Gairezi Ranch in Inyanga and the Hunyani people from Central Estates area near 

Mvuma in the 1969-70 period. It contends that colonial press coverage of forced removals 

largely tended to reflect, reinforce and reproduce rather than challenge and refract the 

physical racial landscape of colonial Rhodesia with implications for the archive of 

interpretive tropoi journalism continues to draw on when reporting on the land question in 

Zimbabwe. 

Key Words:  Forced removals; epistemic violence, symbolic annihilation; discourse; racial 

landscape 

 



1 
 

Introduction 

The layout and design of a newspaper anywhere in the world is regarded as critical in 

signposting and signalling to the reader which news story is of the greatest significance. Such 

things as headline size, space occupied by the text, picture size and caption structure our 

sense of what ‘real’ world issues are more urgent. The newspaper’s differential treatment of 

issues and personalities caught up in those issues frames our judgements and evaluations of 

events, guides and sets the discursive boundaries and outer limits of our responses to them 

(Schudson 2011). Using The Rhodesia Herald and Moto’s coverage of specific moments in 

the history of forced removals and resettlement of Africans in colonial Rhodesia, I use 

postcolonial and critical discourse analysis to find out how news texts on forced removals of 

the Tangwena and the Hunyani people between 1969 and 1970 obscured and concealed more 

than they revealed abuse of power by the colonial regime. In doing so I hope to extend 

postcolonial theory’s analytic engagements beyond the literary and histriographical enclaves 

and bring its analytic focus to bear on the news archive on forced removals as texts structured 

in power (Shome and Hegde 2009). The aim of this paper is to find out how forced removals 

of ‘natives’ and their resettlement in ‘native reserves’ later known as tribal trust lands (TTLs) 

were (re)presented in the colonial press specifically in The Rhodesia Herald and Moto. I pose 

the question: how different were The Rhodesia Herald’s discursive maps of forced removals 

and resettlement in TTLs from those which Moto provided for its readership. Firstly, the 

paper sketches out the theoretical and conceptual interstices between a racial ideology on the 

basis of which Rhodesia was racially demarcated into European and ‘Native’ areas and a 

news logic that privileged white accounts and interpretations of mass evictions of Africans 

from their ancestral lands to make way for white occupation. Next, the paper sets out the 

historical context of the cases of forced removals under study, before outlining and discussing 

how colonial discursive practices, intersected with a news ideology that marginalised black 

voices and reified white narratives on land segregation. Findings seem to corroborate the 

Fanonian and Cesairian thesis that colonial (news) discourse tended to thingify the colonised 

subject (Cesaire 1972, Fanon 1967). I contend that the colonial news archive on land 

segregation served to conceal the full extent of the brutality and injustices of white seizure of 

black lands in colonial Rhodesia.  

 

 


